152

Welkom Discussies Algemene discussie Collectie apart verzekeren of niet

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #24911
    michiel
    Rol:
    Fan
    Berichten:
    42

    Waarschijnlijk hebben jullie ook al jezelf het volgende afgevraagd. Moet ik mijn collectie bij verzekeren of niet? Ik heb dat afgelopen kerstvakantie bij mijn inboedel verzekering nagevraagd en het is als volgt:

    De verzekeringmaatschappij (in mijn geval interpolis) maakt onderscheid tussen twee soorten inboedel. De standaard huisraad zoals bank, stoelen, TV, etc. Bij diefstal en/of brand worden deze gewoon tegen de nieuwwaarde vergoed.

    Daarnaast heb je diefstalgevoelige spullen zoals sieraden, kunst, mobiele telefoons, laptops en verzamelingen zoals onze transformer verzamelingen. Daar geldt het volgende voor. Zolang de gezamelijke waarde van alle diefstalgevoelige voorwerpen onder de 35.000 euro blijft, hoef je niet bij te verzekeren en officieel ook geen formele documentatie van te hebben (bv taxatierapport door expert). Echter wordt wel aangeraden om zelf een inventarisatie lijst met geschatte waarden, liefst met foto’s van de items en referenties te maken want mocht het onverhoopt nodig zijn en je hebt geen eigen documentatie dan is het de mening van expert verzekeraar bepalend.  Mocht de collectie verloren gaan en je hebt goede documentatie krijg je de waarde van de opgegeven schattingen gebaseerd op de referenties.

    Mocht de gezamelijke waarde wel boven 35.000 euro van alle diefstalgevoelige items komen dan moet je apart bij verzekeren en ook een officieel taxatierapport laten opstellen.

    Ik hoop dat jullie dit bruikbare informatie vinden en om jullie een indruk te geven zal ik wat foto’s bijvoegen van mijn inventarisatie en collectie catalogus die ik deze vakantie heb gemaakt. Veel (111 pagina’s groot, 14o Mb in size) maar wel leuk werk

    #24913
    michiel
    Rol:
    Fan
    Berichten:
    42

    inventory list

    #24914
    michiel
    Rol:
    Fan
    Berichten:
    42

    catalogus item voorbeeld

    #24922
    Stefan
    Rol:
    Fan
    Berichten:
    844

    Bedankt voor het uitzoeken Michiel en de duidelijke omschrijving.

    #25411
    Megajos
    Rol:
    Fan
    Berichten:
    54

    Bedankt voor deze informatie. Ik heb mijzelf dat ook wel eens afgevraagd maar als ik dat zo eens lees van die 35k euro moet ik nog heel wat jaren verzamelen om daar boven te komen.

    #25515
    rem-bergh
    Rol:
    Fan
    Berichten:
    3

    Wel een mooie inventarisatie lijst Michiel daar moet ik ook maar eens aan beginnen maar heb nu een mooi voorbeeld van hoe een lijst eruit moet zien😉

    #28870
    michel_beckers
    Rol:
    Fan
    Berichten:
    32

    Mijne is apart verzekerd, kost geen drol, paar euro extra per maand, ik hoef alleen een exell file bij te houden met prijzen, datum en foto’s

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Optimus Prime
Autobot commander Optimus Prime

Vind je deze website leuk?

Dan vragen we jou te overwegen deze website te sponseren zodat we kunnen blijven bestaan.